Project

Ontstaan van het project:

Mijn naam is Yordi Verbeeren. Als tweedejaars student luchtvaarttechnologie, aan de VIVES hogeschool te Oostende, ben ik zeer geïnteresseerd in de moderne ontwikkelingen en de technologische vooruitgang inzake luchtvaart en onbemande luchtvaart.

In dat kader, en in samenspraak met dhr De Roo (docent RPAS en vliegtuigsystemen aan VIVES), zijn wij tot het besluit gekomen om de luchtvaart en meer specifiek de onbemande luchtvaart toegankelijker te maken voor het grote publiek en deze te promoten.

Immers, de technologische vooruitgang in deze branche is zeer groot, en zal in de toekomst ons dagelijks leven gaan beheersen en veranderen. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm.

Een perfecte optie om deze doelstellingen te bereiken, leek ons, om een wereldrecord te vestigen. Gezien we de toepassingsmogelijkheden van dit project willen benadrukken, evenzo buiten de luchtvaartsector, leek het ons geschikt om te gaan voor het wereldrecord: “Longest delivery drone journey”. Het gaat hier voornamelijk om de cargo-mogelijkheden die onbemande luchtvaart biedt. (toepasbaar in elke sector: militair, medisch, commercieel, enz…).

Uit navraag bij de organisatie van het Guinness Book Of Records blijkt dat het huidige afstandsrecord inzake cargo delivery vluchten met een onbemand toestel staat op 15km.

Het doel van dit project is om dit afstandsrecord te verbreken, en zo de onbeperkte toekomstmogelijkheden bij het grote publiek te verduidelijken.

Gezien de huidige Belgische regelgeving, en gezien de niet aflatende vooruitgang, willen wij met dit project ook duidelijk maken dat een aanpassing van die regelgeving, noodzakelijk zal zijn om in de toekomst alle nieuwe toepassingen op economisch vlak te kunnen realiseren.

 

Doel van het project:

Ons doel is om het huidige wereldrecord “Longest delivery drone journey”, van 15km te verbreken tot een minimum afstand van 30km. Dit betekent in de praktijk dat er een vlucht met een UAV (Unmanned Aerial Vehicle) ondernomen wordt van op een aangegeven plaats op het militair domein van Koksijde, met cargo (chocolade), en dat deze UAV volledig autonoom een parcours zal afleggen, voorop geprogrammeerd en om daarna terug te landen op zijn initiële instelplaats.

Doel is ook om via dit project aan alle geïnteresseerden aan te tonen wat de huidige mogelijkheden -en toekomstgerichte mogelijkheden van onbemande luchtvaart inhouden.